Eseje

W albumie publikujemy trzy niezwykle ciekawe eseje o mniej i bardziej znanej historii polskiego street artu:

Izabela Paluch, Na szarym murze domu.
Tekst opisujący genezę street artu jako gatunku, a także przybliżający jego historię w naszym kraju, począwszy od czasów II wojny światowej, aż po lata '90 XX wieku.

Izabela Paluch – absolwentka Wydziału Psychologii SWPS w Warszawie, gdzie obroniła pracę
magisterską pt. „Ukryty przekaz. Efekty źródła medium na przykładzie szablonowego graffi ti”. Od czasu do czasu kurator, a na co dzień pracownik Ośrodka Informacji i Dokumentacji Naukowej CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Interesuje się historią polskiego szablonowego graffiti z lat 80.


Igor "Ash" Dzierżanowski, Graffiti przed wielkim wybuchem.
Tekst poświęcony początkom graffiti w Polsce, w latach 1987 do 1995.

Igor Dzierżanowski – Ash1 aka Abys aka Cmer / NTA (No Toys Accepted), SD (Style Dealers), B3S (Be Free Squad) – pionier i aktywny twórca kultury polskiego graffi ti. W latach 1995–2006 zredagował i wydał ponad tysiąc stron materiałów prasowych na temat graffiti we współpracy m.in. z czasopismami „X”, „Hiro”, „Klan”, „Ślizg” i „DosDedos”. Twórca, wydawca i redaktor naczelny międzynarodowego magazynu kultury aerozolu „Brain Damage” (1997–2006). Organizator cyklicznych imprez – Brain Damage Graffiti Jam, Write4Gold, Lubelski Festiwal Graffiti. Juror w polskich i międzynarodowych konkursach. Fundator i prezes Europejskiej Fundacji Kultury Miejskiej (www.efkm.eu).

Aleksander Hudzik, Wyobraźnia na ulice.
Tekst o wlepce jako niezwykle interesującym i nieco pominiętym w warstwie wizualnej albumu medium street artowym. 

Aleksander Hudzik, rocznik 1989. Student historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Krytyk artystyczny, kurator wystaw. Publikuje na blogu Artbazaarar Art Diary oraz na portalach www.magness.pl i www.zrazu.pl. Interesuje się współczesną krytyką artystyczną, jej rolą i oddziaływaniem, a także sytuacją sztuki w dobie popkulturyzacji rzeczywistości.